Hola!
Ja deze keer geen hallo maar we blijven in Spaanse sferen.
Afgelopen week was het zover we hebben er zolang naar uitgekeken. We zijn uitgenodigd voor een event van Object in Marbella! Severine en ik vertrekken met onze koffers richting Oostende. Eerst dacht ik nog dat een kleine koffer wel voldoende was dat bleek achteraf minder waar te zijn. De koffer zat volgeladen vol. Zeg nu ook eerlijk je wilt keuze hebben in wat je daar gaat dragen. Eenmaal aangekomen in Marbella konden we al gelijk genieten van het prachtige weer. We hebben de koffers uitgepakt en de buurt van ons hotel verkend. Mocht je trouwens nog opzoek zijn naar een mooi hotel Occidental Puerto Banús is zeker een aanrader. De haven van Marbella is ook zeker een aanrader! De prachtige boten en de allerduurste winkels zijn daar terug te vinden. Donderdag is de dag van het event. We zijn heel benieuwd wat de dag ons gaat brengen. Gestart met een goed ontbijt wachten we tot de bus ons komt ophalen om naar de eerste locatie te gaan. We zijn met een kleine 30 man vanuit Nederland. Wat een eer om gevraagd te worden daar zijn we echt zo dankbaar voor. Ook uit andere landen zijn er klanten van Object en Y.A.S aanwezig. Vol enthousiasme stapt iedereen in de bus. Op weg naar het hotel waar het event gaat plaatsvinden. We worden goed ontvangen met hapjes en drankjes en een openingswoord. De collectie die geshowd wordt is in 1 woord prachtig. We krijgen een korte uitleg over de collectie en mogen dan gaan inkopen. We zien verschillende trends voorbijkomen. Denk hierbij aan mooie felle kleuren maar ook prachtige prints. We gaan nog niet alles verklappen maar zodra het binnen is laten we het jullie zeker weten! Na de inkoop nemen we nog een borrel en praten we met andere collega’s die ook de inkoop doen. We vertrekken erna naar ons hotel om ons op te frissen voor het diner en de party. En ook dat was in 1 woord geweldig! Op een prachtige locatie aan het strand werden we ontvangen met een heerlijke cocktail. Het diner was heerlijk en we hebben de dag dansend afgesloten. Wat hebben we genoten vandaag. Zo’n event hebben we nog nooit meegemaakt. Fijn dat we nieuwe collega’s hebben ontmoet en dat we ideeën hebben kunnen uitwisselen. Om 03.00 rollen we ons bedje in. De volgende dag kletsen we nog wat na met iedereen en bezoeken we nog een shopping centrum. We geven eerlijk toe dat is dan toch beroepsmisvorming maar het is zo leuk om te kijken hoe andere winkels hun etalages maken en hun producten presenteren. Om 17.00 uur worden we opgehaald en rijden we terug naar de luchthaven. En met een big smile op ons gezicht landen we weer veilig in Oostende. Wat een prachtig avontuur! We willen Julia van Object dan ook zeker nogmaals bedanken voor deze uitnodiging! En iedereen die het tot zo’n mooi event heeft gemaakt voor ons Dank!
- Inkoop bij Groosman Mode, hoe doen wij dat?
Nathalie is onder andere verantwoordelijk voor een deel van de inkoop bij Groosman Mode, hier een inkijk in een dagje inkopen.
Toen me enkele jaren geleden werd gevraagd of ik mee wilde gaan op inkoop voor de winkel moest ik niet lang nadenken. Mijn antwoord was dan ook enthousiast Ja! Tot op de dag van vandaag heb ik daar zeker nog geen moment spijt van gehad.
Uiteraard komt het weleens ter sprake als ik bij een vriendin zit. En dan denken de meesten “oh dat is leuk dan kan je alles inkopen wat je leuk vindt”. Zo klinkt het wel heel leuk, snel en simpel. Niets is minder waar.
Bij iedere inkoop die we doen voor de winkels houden we rekening met vele aspecten. Ik geef jullie een kijkje achter de schermen.
Ieder merk heeft z’n eigen inkoopbudget. Kort en simpel gezegd ieder merk heeft zijn eigen portemonnee en je kan niet meer uitgeven dan dat daar in zit, hoe moeilijk dat soms ook is! Met dit bedrag moet er een perfecte samenstelling van een collectie neergezet worden die passend is voor onze klanten. Er moet een goed evenwicht zitten in de collectie. Genoeg onderstukken die gecombineerd kunnen worden met de bovenstukken is hier een voorbeeld van.
Vaak wordt er gezegd…. Oh dan kan je alles inkopen wat jij leuk vindt. Daar is een kort antwoord op.. Nee dat kan niet. Als we inkopen denken we aan onze klanten, doelgroep en waar een merk voor staat in onze winkel.
Soms is het een hele puzzel om tot een mooi beeld te komen. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik graag zwart / wit denk. Bij grijs is het twijfel en dan doe ik het meestal niet inkopen. Wij zeggen altijd: “Bij twijfel niet inhalen”. We mogen natuurlijk niet vergeten dat je zo af en toe ook eens uit je comfort zone moet stappen en dan toch dat extra fashionitem erbij neemt om je collectie modieus te maken. Het is dan ook altijd een compliment als de klanten zeggen dat de collectie er goed uitziet of dat ze met een enthousiast en dankbaar gevoel de winkel uitgaan met hun nieuwe set. Dáár doen we het voor!
’s Ochtends vroeg vertrekken we richting Amstelveen. Een productieve dag gaat het worden vandaag. Samen met mijn collega / vriendin zijn we onderweg naar Bestseller. Daar hebben we vele verschillende merken in te kopen zoals: ONLY, VILA, Object, Jack & Jones en nog een aantal die we verkopen in onze winkels. We worden altijd vriendelijk ontvangen en gaan dan de showroom in samen met de vertegenwoordigster. We spreken door hoe het allemaal gaat en of er nog bijzonderheden zijn van beide kanten. En dan moet ik eerlijk zijn, tijdens het gesprek gaan mijn ogen al van links naar rechts door de collectie die uithangt. Mijn enthousiasme moet ik nog even inhouden want straks gaan we door de collectie heen. Per maand hangt alles netjes op thema. We lopen best wat vooruit, zo’n ½ tot ¾ jaar. Zo zijn de eerste winterjassen weeral ingekocht terwijl de huidige winterjassen nog in de winkel hangen en gedragen worden met dit koude weer. Het is belangrijk om te weten welke wensen en verwachtingen onze klanten hebben van onze collectie. Maar daarentegen zijn we ook afhankelijk wat ons aangeboden wordt vanuit het merk. Dit maakt het voor mij als een superleuke uitdaging om een topcollectie uit te zoeken waar zowel onze klanten als wij van Groosman ons goed bij voelen.
Als de collectie is samengesteld en we zitten mooi binnen budget (ja soms ben ik weleens iets té enthousiast en moet ik keuzes maken doordat ik ruim boven budget zit). Dit zie ik altijd maar als een compliment naar het merk. Gaan we naar de volgende afspraak en zo maken we onze dag vol.
Op de terugweg naar huis bespreken we altijd de nieuwe trends. Dit is leuk we hebben soms al een beeld bij bepaalde items voor welke klant die echt een musthave gaan zijn.
Nog ‘lekker’ 3 uur naar huis, maar wel met een voldaan gevoel!